امام حسین علیه السلام مجاهدترین مومن و مسلمان در راه خدا، عالم ترین فقیه جامع الشرایط و داناترین فرد روزگار خویش و از عالمان بزرگ حلقه ناگسستنی ائمه اطهار (ع) است.
         
تمام خوبی ها و راستی های جهان خلاصه می شود در حركت توحیدی و الهی امام حسین (ع) كه آزادگی و آزاد منشی را برای نوع بشر در همه اعصار رقم زد.

حسین بن علی (ع) بزرگ مرد آزادیخواه جهان آن یگانه راستین است كه در راه خداوند، خود را قربانی كرد، تا خون آزادگی و آزادمردی همیشه در رگهای تاریخ زنده و پویا باشد.

علم امام حسین(ع) در راه جهاد برای خدا و مقابله با انحرافات دینی پس از رحلت رسول الله (ص) یكی از بی نظیرترین حادثه ها و رخدادهای توحیدی را رقم می زند كه در تاریخ بشر این نوع حركت ایثارگرانه و از خودگذشتگی توحیدی را مردم زمانه، تنها در قامت ابراهیم پیامبر دیده بودند.

قیام تاریخی و توحیدی امام تنها درمقابله با ظلم دستگاه فساد یزید زمان كه فردی كوچك و ذلیل بود، خلاصه نمی شود، بلكه حركت توحیدی امام حسین (ع) مقابله با جهالت بشر است تا با این حركت خویش به انسان گرفتار در مادیات، آگاهی و بصیرت بخشد.

نخستین انحرافی كه بعد از رحلت پیامبر (ص) ایجاد شد، انحراف از مسیر ولایت بود، تا به واسطه آن مردم را از ولایتی ائمه اطهار (ع) دور كنند و همین دوری از ولایت، منشا تمام بدبختی های امت اسلامی در دوران امویه شد و امام حسین (ع) به عنوان ولی و مرجع تقلید مردم با جهاد در راه خدا، درمقابل این انحراف برنامه ریزی شده امویان ایستادگی كرد.

انحراف امویان به گونه ای بود كه تمام تلاش و زحمات همه انبیا را به باد می داد و اگر امام حسین (ع) قیام نمی كرد همه رسالت انبیا در عصر جاهلیت اموی نابود می شد.

انحراف در اسلام در دوران یزید ازسوی امویان با دقت و برنامه ریزی انجام شد تا اسلام ناب محمدی(ص) را به ' اسلام اشرافگری اموی' تبدیل كنند و حاصل تمام مجاهدت های پیامبر اسلام (ص) و حضرت امام علی (ع) را به دل خواه خود تغییر دهند.

ائمه اطهار (ع) منشا تحولات عمیق در عصر خود بودند و سیدالشهدا (ع) مكتب جهاد و شهادت را پایه گذاری كرد، كه موج آن تا قیامت باقی خواهد ماند، مكتبی كه اقتدار و عزت اسلامی مبتنی بر جهاد و شهادت قرار گرفت و تا همیشه تاریخ پویا و قائم خواهد ماند.

امام حسین (ع) در عصر خویش، پایه گذار تحول فرهنگی در جامعه اسلامی شد و قیام علمی و توحیدی و جهادی ایشان به منظور معرفی چهره اسلام ناب محمدی (ص) به جامعه و زدودن شبهات از دامن اسلام ناب محمدی (ص)بود.

حاكمیت غیر دینی امویان سبب انحرافات سیاسی، اجتماعی و فقر فرهنگی در لایه های جامعه اسلامی شده بود و امویان مانع رشد و تعالی جوامع اسلامی پس از رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام علی و امام حسن (ع) شدند و تنها راه نجات جامعه اسلامی، صلابت عاشورا بود كه تا همیشه تاریخ بشریت، چشمه سار آزادی و آزادمردی باقی خواهد ماند و هر انسان طالب حق و حقیقت برای رسیدن به آزادگی و عدالت باید قدری از معارف این چشمه را درك كند.

نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع) آنچنان نفوذ دارد كه نه تنها مسلمانان بلكه پیروان تمام ادیان و مذاهب بر عمق و عظمت این حادثه و معنویت آن معترف می باشند و پیام حسین (ع) تا پایان دنیا به عنوان ناب ترین شعار عدالت خواهی و آزادگی به هنگام ظلم و بیداد در هر جای این كره خاكی سروده خواهد شد.

بسیاری از اندیشمندان و بزرگان ادیان مختلف به دنبال سالها پژوهش و تحقیق در زمینه فلسفه قیام عاشورا و نهضت حسینی ابراز عقیده كرده اند كه قیام امام حسین (ع) نشات گرفته از ' قدرت الهی ' بود و امام حسین (ع) با این حركت خویش قصد داشت دین اسلام و سیره پیامبر (ص) را برای همیشه جاوید سازد تا در گذر ایام دستخوش تحریف و دگرگونی نشود.

چارلز دیكنز به عنوان یكی از نویسندگان بزرگ جهان می نویسد:اگر منظور امام حسین(ع) جنگ در راه خواسته های دنیایی بود، من نمی فهمیدم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟ پس عقل چنین حكم می كند كه او فقط به خاطر اسلام، فداكاری خویش را انجام داد.

همچنین از نگاه جرج جردان دانشمند مسیحی، امام حسین (ع) مظهر علم و دانایی است و این نویسنده یادآور می شود:وقتی یزید مردم را تشویق به قتل حسین(ع) و مامور به خونریزی می كرد، سپاهیان یزد می گفتند چه مبلغ می دهی؟ اما انصار حسین(ع) به او می گفتند، ما با تو هستیم. اگر هفتاد بار كشته شویم،باز می خواهیم در ركابت جنگ كنیم و كشته شویم .

آنتوان بارا از پژوهشگران مسیحی است كه در كتاب ' حسین در اندیشه مسیحیت ' خود حقیقت شخصیت امام حسین(ع) را اینگونه بیان كرده است:من درمورد زندگی و حركت حسین(ع) بیشتر به بعد انقلابی شخصیت ایشان شیفته شده ام، چرا كه آن حضرت در مرام نامه قیام خود اعلام می كند:'من از روی هوسرانی و خوشگذرانی و برای فساد و ستمگری قیام نكرده ام بلكه قیام من برای اصلاح در امت جدم و برای امر به معروف و نهی از منكر و حركت براساس سیره جد و پدرم است.

این نویسنده ادامه می دهد:بعد دیگر شخصیت امام حسین (ع) كه مرا شیفته خود كرده، تواضع ایشان در كنار روح انقلابی است، این دو خصیصه نمی تواند در یك شخص جمع شود.

تواضع، از صفات و ویژگی های برگزیدگان خداست، برگزیدگان درعین احساس عزت و آزادگی و سرافرازی در برابر دشمنان، تواضع خاص خود را دارند، این بعد عظیمی است كه از ویژگی امام به شمار می رود.

توماس كارلایل فیلسوف و مورخ اروپایی نیز معتقد است:بهترین درسی كه از كربلا می گیریم، این است كه امام حسین(ع) و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند و پیروزی امام حسین(ع) با وجود اقلیتی كه داشت، باعث شگفتی من است.

همچنین ادوارد براون از پژوهشگران معروف جهان می گوید:آیا قلبی پیدا می شود كه وقتی درباره كربلا سخن می شنود، آغشته با حزن و الم نگردد؟ حتی غیر مسلمانان نیز نمی توانند پاكی روح را در این نبرد حق علیه باطل انكار كنند.

چه بسیارند دانشمندان و اندیشمندان غیر مسلمان و مسلمان كه درباره وِیژگی های علمی و عملی سید و سالار شهیدان نوشته اند.

منبع : اداره كل اوقاف و امور خیریه استان چهارمحال بختیاری

شاید این جمعه بیاید ، شاید ...