جمع بدل یا بدیل به معنای جانشینان است. این تعبیر را در مورد جمعی ازبندگان صالح خدا به کار می برند که در میان اولیا دارای مرتبتی مخصوص بوده اند ، و می گویند : جهان از وجود آن ها خالی نمی ماند ،و چون یکی از آن ها بمیرد ، خداوند دیگری را جایگزین وی می سازد.


دهخدا گفته: ابدال ، عده ای معدود از صلحا و نیکان و بندگان خالص خدایند که شمار آنان هفت یا هفتاد نفر است و گویند : زمین از وجود آن ها خالی نمی شود و جهان بدیشان برپا است و چون یکی از آن ها بمیرد، خدای تعالی دیگری را به جای او برانگیزد، این قوم بدانچه خدای از رازها در حرکات و منازل کواکب نهاده ، عارفند .

در وصف آنان آمده که آنان کسانی اند که دارای نیت های پاک و طبع سخی و خوی نیک اند و همواره به خیر خواهی مسلمانان بپردازند، و آنان معدن و منشا برکات و خیرات زمین اند و چون یکی از آنان برود ، دیگری جایگزین او گردد.

ابدال در روایات عامه از نظر عددو نیز از حیث محل و مکان ،مختلف آمده که در بعضی احادیث ، سی و در برخی چهل و در برخی دیگر شصت ذکر شده ، چنان که در بعضی از آن ها آمده که آنان در شام اند و در بعضی عراق و شام و در برخی یمن ذکر شده است.

و اما در روایات معتبره شیعه از ابدال ذکری نشده .فقط از خالد بن هیثم فارسی که از حیث و ثاقت مجهول الحال است آمده که وی از حضرت رضا (ع) پرسید : مردم براین عقیده اند که در زمین، ابدالی وجود دارند ، این ها کیانند؟ حضرت فرمود: راست می گویند . ابدال اوصیایند که خداوند چون انبیاء را از زمین برداشت ، این ها را بدل آن ها قرار داد.در مجمع البحرین آمده که ابدال قومی باشند که خداوند ، زمین را به وجود آن ها استوار داردو آن ها هفتاد نفرند. چهل تن آن ها در شام و سی نفر دیگر در جاهای دیگرند چون یکی از آن ها بمیرد ، فرد دیگری به جای او بیاید .

در بحارالانوار نیز آمده است که : از یاران حضرت مهدی (ع) در شام هستند که هنگام ظهور حضرت ، خود را به مکه می رسانند و با آن حضرت بیعت می کنند.

شاید این جمعه بیاید ، شاید ...